翻訳、評論の分野で活動するSNSI研究員の古村治彦のブログ
by Hfurumura
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黒田「異次元」節とは結局何なのか

アメリカが作り上げた“素晴らしき"今の世界

ロバート・ケーガン / ビジネス社



前回に引き続き、黒田節(日銀による量的、質的緩和)に関することを書きます。

英紙フィナンシャル・タイムズ紙は、アベノミクスや日銀による金融緩和に関する批判を多く掲載しています。

今回、ご紹介するのもその一つと言って良いでしょう。マーティン・ウォルフによる記事です。この中には、今回の日銀の金融緩和について、鋭い批判がなされています。

この記事の中で重要だと思われるのは、円安とインフレ(ハイパーインフレの可能性も指摘しています)によって、

「中長期的に見れば、日本の企業投資の対GDPは下がるばかりで、決して上昇しない。家系による貯蓄は低下し、借入を行う意志も小さくなり、そうなると、現在、日本企業が
過度に持っている内部留保の行く先は2つしかない。それは外国と日本政府だ」

という部分です。

黒田節によって、すでにヨーロッパ諸国の国債が買われていることはご紹介しました。日本国内の富裕層が日本円や円建ての資産を持っていても、価値が毀損されるだけですから、海外に流れるのは当然のことでしょう。利子を見ても日本の銀行に預けていても、これからますます利率が下がっていくのですから、何にもなりません。

また、安倍首相や浜田宏一内閣参与は消費税の増税に否定的ですが、物価の上昇というのは「好景気」の一つの指標なのですから、財務省が増税をしないなどということを許すはずがありません。外圧でもなんでも使って、消費税増税をして、政府が日銀が垂れ流したお金を吸い上げることになります。

そのために、与野党問わず若手の、財務省の御教育がしっかり行き届いた議員たちが「消費税増税は良いこと」という論陣を張りつつあります。

物価上昇に苦しみ、形ばかりの給料の増額があったかと思えば、消費税増税、円安による値上げによってますます生活が苦しくなる、という構図が既にできています。

黒田節にある「酒は飲め、飲め」で、平成元禄気取りを酔っぱらって、しらふに戻ったら真っ青なんてことになるんだろうと私は考えています。

(新聞記事転載貼り付けはじめ)

●Japan's unfinished policy revolution

By Martin Wolf
April 9, 2013 7:07 pm
Financial Times
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/2d7cc812-a079-11e2-88b6-00144feabdc0.html#axzz2Q2YkcONG


Tokyo’s economic system is a machine for generating high private savings

Haruhiko Kuroda, the new governor of the Bank of Japan, has launched a monetary policy revolution. He has ended two decades of caution, during which the BoJ declared
itself helpless to end deflation. Prime Minister Shinzo Abe’s goal of 2 per cent inflation within two years is ambitious – and Mr Kuroda now has a bold policy to meet
it. The question is whether the policy will work. My answer is: on its own, no. The government must follow up with radical structural reforms.

On April 4, the Bank of Japan announced the launch of “quantitative and qualitative easing”. It promises to double the monetary base and to more than double the
average maturity of the Japanese government bonds that it purchases. The monetary base will rise at an annual rate of Y60tn-Y70tn ($600bn-$700bn or 13-15 per cent of
gross domestic product) and the average maturity of holdings of JGBs will increase from three to seven years. Furthermore, says the BoJ, it “will continue with the
quantitative and qualitative monetary easing as long as it is necessary”.

This is not “helicopter money”, since the intention is to reverse the monetary expansion when the economy recovers. This is also not an outright purchase of foreign
assets, as the Swiss National Bank has done. This is, instead, in the words of Gavyn Davies, chairman of Fulcrum Asset Management, “an outsize dose of internal
balance sheet manipulation”, designed to encourage the financial sector to shift from holdings of JGBs and to raise the prices of real assets. Nevertheless, a weaker
exchange rate is surely a desired consequence.

Why might this work? The answer is that Japan suffers from a structural excess of savings in the private sector. Companies are accumulating too much cash. The announced
policy could change this, at least temporarily, in a combination of two ways. First, by lowering the real exchange rate, it could increase Japan’s ability to export
excess savings via a larger current account surplus. Second, by turning the real interest rate negative and also raising real wealth, the policy might raise investment
and lower savings.

Yet, at best, this would only work in the short run. At worst, it could destabilise inflation expectations so dangerously that it pushes Japan from deflation to
ultra-high inflation, without stopping for long at any point in between. Thus, the Japanese might decide that the aim of the government is to impoverish them brutally,
by reducing the real value of their (admittedly unsustainable) savings. If this frightened them into fleeing the yen, policy makers would be at a loss, since they
could not respond by increasing interest rates without devastating the public finances. They might even have to impose exchange controls.

What, then, has to be done to make the shift in monetary policy work? The answer is to recognise that the underlying obstacle is structural: it lies in what is now a
dysfunctional corporate sector.

Andrew Smithers of Smithers & Co and Charles Dumas of Lombard Street Research have recently made much the same point. Japan’s private savings – almost entirely
generated by the corporate sector – are far too high in relation to plausible investment opportunities. Thus, the sum of depreciation and retained earnings of
corporate Japan was a staggering 29.5 per cent of GDP in 2011, against just 16 per cent in the US, which is itself struggling with a corporate financial surplus.

Japan’s economic system is a machine for generating high private savings. A mature economy with poor demographics cannot use these savings productively. As Mr Dumas
notes, US gross fixed business investment has averaged 10.5 per cent of GDP over the past 10 years, against Japan’s 13.7 per cent. Yet US economic growth has much
exceeded Japan’s. Japanese corporations must have been investing too much, not too little. It is inconceivable that raising the investment rate, to absorb more of
the corporate excess savings, would not add to the waste.

In the short term, negative real interest rates might raise investment a little, since savings earn less. But, in the medium to long term, Japanese corporate
investment should fall, relative to GDP, not rise. Since household savings are low and their willingness to borrow is small, this leaves only two other areas capable
of absorbing the huge excess savings of the corporate sector: foreigners and the government.

In practice, the government has largely done the job over the past two decades. That is why fiscal deficits are huge and public sector indebtedness is on an
ever-rising trend. Meanwhile, the external surplus has diminished. This is due to worsening terms of trade and poor performance on export volume. Again, a depreciation
in the yen should help, but only a little. The current account surplus needed to absorb the excess savings of the corporate sector and generate the fiscal surplus
needed to lower public debt ratios would be at least 10 per cent of GDP. Still a fairly closed economy, Japan could not generate such a surplus. If it could, the rest
of the world would surely not absorb it.

It follows that Japan desperately needs structural reform – but not just any structural reform. It needs reform that both lowers excess corporate savings and
increases the trend rate of economic growth. This combination should be possible, since Japan’s GDP per head (at purchasing power parity) is down to 76 per cent of
US levels and its GDP per hour to just 71 per cent. The policy options include: a huge reduction in depreciation allowances; a punitive tax on retained earnings,
possibly combined with incentives for higher investment; and reform of corporate governance, to give more power to shareholders. The aims would be to deprive companies
of the cash flow cushion that has featherbedded inefficiency. The worst possible tax rise is the one on consumption now planned, since Japan consumes too little. Tax
corporate savings, instead.

Such reforms really would be radical. Is there the smallest chance that Mr Abe might move in this direction? No. But without this sort of reform, the BoJ’s new
policy will prove, at best, a short-term palliative and at worst an inflationary disaster. Meanwhile, China needs to note that this is the end result of an economy
built by favouring investment and suppressing consumption. That is a great strategy for catching up with the rich world, but it leaves huge headaches when fast growth
is over.

(新聞記事転載貼り付け終わり)

アメリカ政治の秘密

古村 治彦 / PHP研究所


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by Hfurumura | 2013-04-10 22:57 | 日本政治
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